søndag den 25. maj 2014

Dag 35, O Pedrouzo til Santiago de Compostella

Mandag, den 26. maj 2014
Albergue Otero, O Pedrouzo - Albergue Seminario Menor, Santiago de Compostela, 20 km.

Nød at det var sidste etape, der stod for døren. De fleste sov længe, så jeg var først klar til afgang. Kl. 08.00.

Dagens kort
Det første stykke indtil lufthavnen var gennem skov. Derefter gennem forstæderne til Santiago og kl. 12.00 var jeg fremme ved katedralen. Det var dejligt, at man nu havde fuldført Caminoen og gået alle de planlagte 750 km., men også lidt mærkeligt. På en eller anden måde syntes jeg, at det virkede lidt tomt. Den lange caminovandring var hermed lige pludselig slut.  Der var ikke så mange pilgrimme foran katedralen på det tidspunkt jeg ankom og jeg kendte kun ganske få. 
Det var en imponerende katedral, der var under restaurering. Katedralen er bygget til minde om apostlen Jakob og for pilgrimme. Udvidet adskillige gange så den i dag virker meget stor og flot. Da der var pilgrimsgudstjeneste kl. 12.00, valgte jeg ikke at gå ind nu.  Jeg fik taget nogle billeder inden jeg gik hen til pilgrimskontoret i en nærliggende gade for at få udstedt mit Compostela.  Her måtte jeg stå i kø i næsten halvanden time, men så fik jeg også beviset og med et stort tillykke. 
Jeg gik herefter til det alberge – Seminario Menor, hvor jeg skulle bo. Jeg havde forud bestilt et eneværelse og jeg fik en seng på 3. sal. Jeg havde ikke lyst til at starte det sædvanlige, med bad, vask og dagbog, så jeg låste min rygsæk inde og gik tilbage mod katedralen.
Jeg gik rundt i byen og kikkede. Mødte Martin fra Holland og andre personer, som jeg kendte lidt.  Den historiske gamle by er stor med mange andre kirker foruden katedralen. Og så var der turist boder, gademusikere som sad og spillede og  tiggerne, som alle  ville tjene en skilling på,  at pilgrimmene var kommet til byen.  Og det var ikke kun dem fra Camino Frances, som jeg kom fra, men også dem fra Camino Portugues, Camino Ingles, Camino del Norte, Camino Primitivo, ja der er nok af pilgrimme,  som skal lægge penge her.
                                                   Katedralen i Santiago de Compostela

                                                                    Seminario Menor

Jeg sluttede min caminovandring med pilgrimsmessen i katedralen dagen efter kl. 12.00.  Det var en dejlig afslutning på Caminoen. Jeg vil anslå at der var ca. 1000 mennesker i katedralen - primært pilgrimme og nogle turister. Skønt der primært foregik på spansk, var det en højtidelig stund og en rigtig god afslutning på Caminoen. 


Jeg er nu flyttet ind på et godt beliggende hotel ca. 700 meter fra centrum. Jeg nyder at kunne bo her og være turist til og med i morgen, hvorefter turen går hjemad. 

Formelt vil jeg afslutte min blog her !

Men ellers vil jeg bare sige TAK.
  • Tak til familie og venner - at I har stået bag mig
  • Tak til min arbejdsgiver og kolleger, der har gjort det muligt for mig at komme afsted
  • Tak til Jer der har fulgt min rejse her paa bloggen - tak for alle kommentarer på bloggen eller via mails. 
  • Tak til de mange pilgrimme jeg har mødt
  • Tak til de hundredevis af spaniolere, der med jeres hilsner og ønsket om en "Buen Camino" hver især har givet et lille skub på vejen.

I did it !!!!



Adios !






.



1 kommentar:

  1. You did it! Stort tillykke! Og stor tak fordi vi måtte følge dig på turen. Vi glæder os til at se flere af dine fantastiske billeder og høre flere historier fra Caminoen. Og vi glæder os til at se dig i Hedensted igen. Mange hilsner Hans Jørgen

    SvarSlet