lørdag den 3. maj 2014

Dag 13, Atapuerca til Burgos

Søndag, den 4. maj 2014
Centro Turistico El Peregrino, Atapuerca - Albergue "Santiago y Santa Catalina", Burgus, 21,5 km.

Da jeg i aftes var ude i byen for at se om jeg kunne finde et sted for lidt aftensmad, løb jeg ind i tre andre jævnaldrende. De var på vej til en bar, som de var blevet anbefalet. Spaniolernes spisevaner er meget forskellig. Vi kunne ihvertfald ikke få menu del pelegrino, skønt klokken kun var 19.30. Vi valgte i stedet forskellige småretter, der bl.a. bestod af en rigtig god tunsalat, en specialitet bestående af ris mv., en fiskeret, samt en stærk krydret pølse. Samt til dessert en isvaffel. Selskabet bestod af John fra Nordirland, Lynne (dame) fra Wales og Thad fra Holland.. John, der er 70 år, vil stoppe sin caminovandring i Burgos i morgen aften og fortsætte herfra næste år. Vi havde en rigtig hyggelig stund sammen og som John sagde til mig på vejen tilbage, så er det ikke vandringen, der for ham betyder noget, men i stedet de mange dejlige mennesker man møder og har gode oplevelser sammen med.
Da jeg  var kommet tilbage og  trådte ind i køkkenet, sad en flok unge mennesker - primært fra Korea - og var i gang med at spise en pastaret, som de selv havde tilberedt. Jeg blev straks budt på en tallerken, men sagde nej tak, da jeg var mæt. I stedet blev det til et glas rødvin og en hyggelig snak med en pige fra Brasilien, som alene var taget på caminoen og forventede at vandre helt til Santiago. 
På min  vej ud for at finde aftensmad, gik jeg og tænkte på, at jeg ikke de sidste dage havde haft nogen relationer til de andre pilgrimme. Og pludselig indenfor en time er man intregreret i to kredse. Der er blandt andet noget af det, som jeg værdsætter højt ved en caminovandring".

Dagens vandring går fra Atapuerca til storbyen, Burgos - en vandring på ca. 21,5 km.

Jeg var afsted kl. 7.15 og bemærkede, at en af byens barer havde åbnet. Så det blev lige en kort kik ind for en kop cafe americano og et par stykker brød til. Man ved jo aldrig, hvornår den næste bar dukker op og om den holder åbent.


Det var tæskekoldt denne morgen, 2 gr. og med en nogen vind, så det føltes meget koldt. 
Det startede med en opstigning på ca. 100 meter (til 1080m) og da vi nåede toppen kunne vi se ned i den næste dal, hvor Burgos lå ude i horisonten. Bag os havde vi solopgangen som netop i dag var meget flot. Derefter gik det kun nedad til vi nåede Burgos. Folk fik huer og handsker frem, hvis man da havde det med. For mit vedkommende blev hættet fra skaljakken trukket op om hovedet og så hatten ovenpå. Grunden til det kolde vejr var nok, at der stort set ingen skyer var på himlen idag. Efter godt 10 km. kom vi ind i Burgos'  industrikvarter. De sidste 10 km. gik således på asfalterede veje ind mod Burgos' centrum. Da det er søndag i dag, er der ikke meget trafik i denne storby. Det føltes som om, at byen stadig sov, skønt vi var sidst på formiddagen. 

På vejen ind stødte jeg på John, Lynne og Thad fra i aftes. De var startet en time før mig, hvorfor de gik meget langsom. Vi fulgtes ad et lille stykke vej inden jeg stak af og sagde tak for sidst og ønskede dem en fortsat god camino. John skulle jo stoppe i Burgos. 


Jeg fandt hurtigt mit lille herberg, hvortil jeg ankom ca. kl. 11.30. Herberget har kun plads til 18 personer og der var næsten fyldt op da jeg kom. Der var flere bekendte fra tidligere herberger.

Efter et bad ville jeg ud at se på byen. Burgus er en storby med ca. 180.000 indbyggere, der ligger ved pilgrimsvejen. Man mener at byen i sin storhedstid havde 35 hospitaler. En enkelt skulle alene have over 2000 senge. Men det er katadralen, der trækker. Et gotisk bygningsværk, der vel næppe finder sin lige i hele verden.  Katedralen lå meget tæt på, hvor jeg boede. Fik købt billet, der var halv pris for pilgrimme. Katedralen er så stor og flot at der er fuldstændig ubeskrivelig. Aldrig har jeg set så stor og flot en kirke. Enhver detalje var der kælet for. Der siges også at en sådan kirke aldrig nogensinde igen vil blive opført, da tidsforbruget og økonomien er fuldstændig urealistisk.




Jeg tog min frokost på en fortovsrestaurant. En kold fadøl og en spansk omelet. Det er spaniolere nu gode til at tilberede. 

Jeg havde problemer med at finde trådløs intenet i byen. Man har et offentligt wifi, som det ikke lykkedes mig at komme på. Jeg fandt til sidst en cafe , hvor jeg måtte købe en cola for at få koden til wifi. Det gjorde nu heller ikke noget for nu var det blevet rigtig godt vejr, så spaniolere var rigtig kommet ud på gader og stræder for at nye det gode vejr.

I morgen har jeg valgt at vandre til Hontanas, hvortil der er 31,5 km. Årsagen hertil er, at byen efter ca. 20 km., Hornillos del Camino kun har et herberg med 32 senge - dækker det ikke behovet anvendes skolen. Jeg fornemmer, at der er rigtig mange pilgrimme samlet her i Burgos i dag, hvorfor der godt kan blive efterspørgsel efter sovepladser de næste dage. Mange pilgrimme har ihvertfald i dag haft problemer med at finde overnatning.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar