tirsdag den 13. maj 2014

Dag 22, San Martin del Camino til Astorga

Tirsdag, den 13. maj 2014
Albergue Municipal de San Martin del Camino - Albergue  de peregrinos Siervas de Maria, Astorga, 23,5 km.

På stuen jeg boede på i går,, var der rigtig mange unge mennesker fra Korea - nok op mod 50%. De er altid smilende og venlige. Det kendetegner dem også, at de meget ofte selv laver mad sammen de steder,  hvor alberguet har et køkken. 

Så er pilgrimsvejen kommet ind i et andet landskab. Efter mange dage på Mesetaen med de vidtstrakte kornmarker, har landskabet nu ændret sig. Det er blevet mere bakket og med flere skove og flere landbrug med dyr. Det er helt opløftende efter de mange dage på højsletten. 
Jeg gik alene det meste af vejen. Den første by, jeg passerede denne kølige morgen, var Hospital de Orbigo. Byen er kendt for at have en enestående bro med ikke mindre end 19 buer over floden Orbigo. Uden tvivl den mest imponerende bro på hele vandringen. 


Jeg er holdt op med st kommentere syn af storke, da enhver by har op til mange storke. 

Jeg havde forestillet mig, at jeg skulle have min morgenkaffe her, men jeg fandt ikke nogen bar, så jeg måtte fortsætte uden kaffe. Der er to veje til dagens mål, Astorga. Den ene følger vejen og den anden går over marker. Jeg valgte ved en tilfældighed den første, hvor jeg for en stor del gik på en gammel asfalteret vej ved siden af den nye.  

                                                            Cruceiro Toribio

                                                       Udsigt ned over Astorga 

Ca. 5 km. før Astorga gjorde jeg et kort ophold ved Cruceiro Toribio,  hvor jeg fik lidt at drikke og nogle kiks. På dette sted var der en storslået udsyn ned over Astorga. Astorga er en af de vigtige byer på pilgrimsvejen. Pilgrimsruten "Sølvvejen" fra Sevilla støder også til her. Byen har mange kirker, den største var tidligere bispepalads i Astorga tegnet af Gaudi. Astorga er en spændende middelalder by - en halv stor by med masse af forretninger. I dag har der været stort marked med rigtig mange stande i midtbyen. 


Alberguet jeg bor på ligger centralt i bymidten. Det er et relativt stort albergue med plads til 110 personer. I byen findes yderligere 2 større alberguer med plads til ialt 260 personer. 
Grunden til den store kapacitet er, at der nu er to veje der mødes. Samtidig er der mange der starter i Astorga, hvorfra der er ca 250 km. til Santiago de Compostela. Man kan således nøjes med at bruge 2 ugers ferie herpå.  Tilsvarende er der mange der har startet deres caminovandring i Leon. Jeg fornemmer tydeligt, at der er kommet mange nye på ruten. Som noget helt nyt, har jeg igen mødt en dansker, der har fået den øverste køje. Jeg har stort set ikke set hende siden vor ankomst, så jeg husker ikke navnet, men hun kommer fra hovedstadsområdet og har startet hendes caminovandring i Leon. 

Det var alt fra jeres pilgrim i p.t. Astorga. Jeg vil ud og nyde det gode vejr, som fortsætter dag for dag. Skønt !!

1 kommentar:

  1. Hej Hans Gerner. Godt at se, at du er på sporet igen. Og jeg må bare sige igen: Dine billeder er fantastiske. De rører ved noget dybt inde i mig, som har ligget i dvale i 5 år...

    SvarSlet