søndag den 11. maj 2014

Dag 20, Mansilla de las Mulas til Leon

Søndag, den 11.5.2014
Albergue El Jardin del Camino, Mansilla de las Mulas - Monestario de las hermanas Carbajalas, Leon,  20 km. 

Denne søndag var dagen, hvor vi igen skulle komme til en storby. Leon med ca. 150.000 indbyggere er også den sidste storby før Santiago de Compostela. Nu er afstanden til Santiago de Compostela kommet ned under 300 km.



Dagens vandring på ca. 20 km. bærer præg af, at vi nærmer os storbyen. Den sidste trediedel af dagens etape er gennem industrikvarterer til byens centrum det forhold at det endnu engang er søndag, når vi passerer en storby gør, at på trods af byens størrelse er der næsten ingen trafik og mennesker på gaderne i formiddagstimerne.

Leon har 2 refugier, hvilket ikke er meget set i lyset af byens størrelse. Det refugium jeg har valgt at bo på er det ældste. Refugiet har tilknytning til  et benediktinernonnekloster. Det er ikke den vilde luksus, men man bliver venligt modtaget og der er en behagelig og dejlig atmosfære her. Det forventes at logerende pilgrimme deltager i aftenmessen, normalt klokken 19.00. Endvidere er der en velsignelse af pilgrimmene kl. 20.30.  Da det er søndag i dag afholdes aftenmessen kl. 19.00 ikke. Jeg har aftalt med Sergio fra Milano at vi følges ad til messe i den store katedral kl. 18.00.




Efter ankomst til alberguet ca. kl. 11.00, blev jeg indskrevet og tildelt en køjeseng. Endnu engang var jeg heldig at få tiltusket mig en nederste køje. Jeg måtte vente et par timer på, at min rygsæk dukkede op. Efter et bad gik jeg ud i byen for at finde mig lidt at spise. Jeg var blevet sulten, da jeg ikke havde fået noget siden morgenmad. 

Efterfølgende blev det til en strøgtur - almindelige forretninger havde lukket - men der var en del mennesker på gaden. Katedralen var desværre lukket for offentlig adgang på det tidspunkt jeg kom forbi. Katedralen gør sammen med andre store bygningsværker Leon til en af de mest monumentale byer på pilgrimsvejen.




Jeg sidder her og nyder eftermiddagssolen i en grøn oase på bagsiden af klosteret og opdaterer bloggen. Skønt med sådant et sted i centrum af en storby, hvor der ikke er mange træer og buske. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar