mandag den 19. maj 2014

Dag 28, Ruitelan til Fonfria


Mandag, den 19. maj 2014
Refugio Pequeno Potala, Ruitelan - Albergue A. Reboleira, Fonfria, 21 km. 

Efter en græsk yougurt og et stykke flutes til aftensmad i aftes og lidt morgenmad her til morgen var jeg rimelig optimistisk på dagens udfordring. Jeg kunne godt mærke, at jeg ikke var helt rask, men væsentlig bedre end i går. 



På ovenstående kort starter jeg omkring Valcarce. Som det tydeligt fremgår er vi kommet ind i bjergområde med kraftige stigninger. Højdestigningen til toppen er netto ca. 700 meter. 

Dagens rute er meget flot med panoramaudsigt over bjerge og dale. 



Der var varslet regnvejr, men endnu engang  var jeg heldig med godt vejr indtil jeg nåede frem. Efter min ankomst til alberguet er det begyndt at regne lidt og med lidt slud. 

Det, der skulle have været en flot tur op over O Cebreio, blev for mig en rigtig dårlig oplevelse.  Den kraftige opstigning og min ene motor og det forhold at jeg ikke var rigtig rask gjorde, at jeg blev pumpet fuldstændig flad og måtte stoppe op med meget korte intervaller og ofte sidde ned for at komme til hækterne igen for at kunne klare de næste 100 meter. Så jeg nød ikke naturen men brugte i stedet al min fokus på vejen. Så min erfaring siger mig, at visse strækninger af Caminoen ikke er for personer med en lunge. 

Jeg nåede da omsider toppen O Cebreiro i 1330 meters højde. Der er den første landsby i Galicien - Apostlen Jakobs land. Byen har oplevet en genfødsel de seneste 20 år. Fra at være et fattigt udsted ses velstanden tydeligt. Husene er bygget om eller restaureret. Der er herberger eller restauranter i et antal, der ikke står i forhold til indbyggertallet.  


Jeg købte mig et æble for jeg syntes at jeg skulle lidt energitilførsel til det forbrug jeg havde haft på vejen op.  Jeg nåede desværre kun at spise halvdelen inden mavesækken blev tømt igen. Det jeg kunne glæde mig over nu var, at de sidste 13 km. netto kun gik nedad. Dog var der et par kraftige stigninger nu og da. 

Jeg nåede frem til mit albergue og jeg var meget taknemmelig for, at jeg i aftes havde bestilt et dobbelt værelse med eget bad. Jeg fik en skefuld medicin af hospitalero ved ankomsten, men den har nu ikke helt taget kvalmen. Aftensmaden består i dag masser af AquArius der er en næringsberiget vand. 



Et billede fra dagens vandring. Der er ikke alle, der gør lige meget ud af fodtøj.



2 kommentarer:

  1. Kære Hans. Håber du kommer til flere kræfter igen, så du kan nyde det hele. Alt godt til lungen, maven - ja til hele dig. Mange hilsener fra et næsten sommerligt Danmark, hvor alting dufter og gror lige nu. Kh Anna-Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anna-Marie. Tak for din hilsen. Jeg har haft en god dag i dag på både den ene og anden måde, så jeg tror jeg er ved at komme tilbage igen, så jeg kan nyde de sidste dage. Hils.

      Slet