lørdag den 24. maj 2014

Dag 32, Gonzar til Cansanova


Fredag, den 23. maj 2014
Albergue privado Casa Garcia, Gonzar - Albergue Casa Domingo, Casanova, ca. 21 km. 

       Første del af dagens rute til Palas del Rei. 

Endnu en dag med fugtigt vejr i form af støvregn og lavthængende skyer. Kl. var 07.30 da jeg startede ud. I dag er der kommet ny bevoksning til i form af eucaluptus træer langs en del af ruten. Flotte træer som giver god læ for vinden. Dagens etape gik som de tidligere dage på henholdsvis stort set ubenyttede asfalterede veje til gode stier gennem små, meget små landsby samfund. Efter ca 17 km. nåede jeg frem til Palas de Rei, der er en lidt større by med forretninger m.v. Her blev der tid til lidt frokost, inden turen gik videre til dagens bestemmelsessted, Casanova efter yderligere 5 km. 

Jeg har flere gange undret mig over, at man kunne komme i tvivl om man stadig var på ruten, hvis man ikke lige havde set nogle gule pile eller andre vejvisninger. I Danmark vil man ikke være i tvivl om man er på en offentlig rute, for det vil tydeligt fremgå af affald langs ruten i form af diverse papirer, dåser,  flasker m.v. Det ser man ikke langs Caminoen - og det undrer mig. Som nævnt kan der gå op mod flere hundrede dagligt på de enkelte etaper, men der er stort set ingen affald. Det er ikke fordi, der kommer nogle og samler op, nej det er den enkelte pilgrim,  der bare ikke smider affald i naturen. Tankevækkende - her var der nogle af mine landsmænd, der godt kunne lære noget. 

Alberguet jeg bor på "Casa Domingo" er ikke som de fleste. Da jeg trådte ind,  følte jeg mig hengivet til et gammelt hus på Hjerl Hede - dog var der højt til loftet. Førstehåndsindtrykket var, at det her er primitivt, neget primitivt, men samtidig trådte man også ind i et rum, hvor der var dejligt varmt, da der var ild i kaminen, denne fugtige og råkolde maj dag. Der sad pilgrimme og fik varmen og lidt at spise inden vandringen skulle fortsatte. Jeg fik mig indskrevet og sad så og ventede på min rygsæk i en times tid. Blev efterhånden lidt nervøs for, at den ikke skulle dukke op, da kl. var blevet 14.00 og da de på det forrige herberg havde oplyst, at det ikke var nødvendigt at ringe til taxafirmaet, som jeg ellers normalt gør. En hollandsk pige oplyste, at hun havde set rygsækken i gården, så glad kunne jeg gå igang med at skifte tøj, bad m.v. 
For at vende tilbage til alberguet er det, som et hus fra begyndelsen af det forrige århundrede. Stenhus, lidt mørkt, men med en brændeovn der giver hygge og varme. Overalt på vægge, lofter m.v. er der hængt rigtig gamle ting op i form af, høvle, save, træriver, forke, stole, cykler, hatte, - ja alt mulig fra gammel tid. Det giver hygge. 




Aftensmaden indtages her kl. 19.30 mod betaling af 10 EUR. Vi havde en rigtig hyggelig aften. Vi var 11 til middagen, primært hollændere, tyskere og spanioler. Jeg kan godt lide denne måde for samvær. Vi hygger os sammen og får snakket en masse med de forskellige personer. Maden, der blev serveret var rigtig god, så det blev alt i alt en rigtig god aften. 


Heller ingen wifi her på alberguet, så oploadning sker først i morgen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar