torsdag den 8. maj 2014

Dag 17, Carrion de los Condes til Terradillos de los Templarios

Torsdag, den 8. maj 2014
Albergue Espirtu Santo -  Albergue de los Templarios (Jaques de Molay), 27,8 km.

I aftes gik jeg en tur i byen for at købe lidt ind af drikkevarer og de ting jeg manglede. Fandt en Spar butik. Samtidig blev det et kik ind i en af byens mange kirker. Jeg bliver stadig doperet af, hvordan en by af denne størrelse kan have så mange kirker og så store og imponerende. Samtidig gør det indtryk på mig, med hvilken ydmyghed katolikkerne anvender kirken. 



Jeg spiste aftensmad "Menu del dia" (dagens menu) med et par andre pilgrimme. Der var mulighed for at vælge mellem forskellige forretter, hovedretter og dessert. For mit vedkommende blev det til en dejlig salattallerken, en god fiskeret og is til dessert. Hertil en ok rødvin. Pris ialt EUR 11 - billigt for denne udmærkede middag. Personerne jeg spiste sammen med var Gregor fra Tyskland. En 62 årig gut, som stadig er på arbejdsmarkedet inden for køkkenfirmaer. Han har tidligere vandret hele Caminoen. Den anden var Christian fra Schweiz, der var sygehuspræst og protestant. Vi havde en god og hyggelig stund sammen. 

Den første del af dagens vandring på 17 km. er som trukket efter en lineal. Trods fred og ro kan denne stækning være uhyre anstrengende. Landskabet er kun og kun kornmarker så langt øjet rækker og der er stort set ingen træer for skygge. Kornmarkerne strækker sig så langt, at enhver  dansk landmands hvedemark mest kan lignes med et privat havebrug. Der siges også, at landskabet er så fladt, at man kan se jordens runding på elmasternes forløb over markerne. Det eneste afveksling er poplerne, der skyder op hver gang et vandløb krydser vejen og danner en fugtig sænkning. Vejen er ikke et pudsigt påfund af de stedligt myndigheder. Det er den rigtige og originale pilgrimsvej, så eneste trøst skulle da være, at millioner af andre pilgrimme før een også har slidt deres tålmodighed her.
Denne vandring midt på dagen kan være meget opslidende hvis solen står højt på himmelen. Derfor var de fleste afsted kl. 6,30 denne morgen. - 17 km. venter forude uden byer og mulighed for proviantering. Denne morgen var der igen godt vejr, ikke for varmt så i løbet af kort tid koblede jeg autopiloten til - det var jo bare den ene fod foran den anden i godt 3 timer - stort set lige ud på gode faste grusveje. Jeg er ikke god til at gå og have en masse tanker samtidig, men efter de 3 timer var de 17 km. tilbageslag uden stop og jeg synes egentlig, at det havde været en ok strækning, specielt fordi det ikke havde været for varmt. 
Jeg var fremme ved mit nye albergue i Terradillos de los Templarios efter 25,8 km. kl. 12.15.
Så havde jeg en god lang eftermiddag til at slappe af i og de daglige gøremål. Jeg må indrømme det blev lige til et par timer på øjet inden jeg gik i gang med bloggen.
Alle pilgrimme her nyder det gode vejr. Sidder her i haven og snakker over en øl, vin, cola eller en kop kaffe.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar