fredag den 2. maj 2014

Dag 11, Granon til Espinosa del Camino

Fredag, den 2. maj 2014
Albergue, Hospital de Peregrinos San Juan Bautist, Granon -  Albergue la Campagne, Espinosa del Camino, 24,8 km. 

Dagen i går sluttede med at de 34 pilgrimme hjalp med madlavningen eller hyggede sig sammen i spisestuen. En italiener, der var fænomenal på guitar underholdt med diverse kendte sange  Vi blev bænket ved to borde. Inden maden blev serveret tog hospitalera, en frisk dame, der beherskede mange sprog initiativ til, at personer fra samme land skulle synge en sang på deres national sprog. Italienerne lagde ud med fest og farver og guitarakkompagnement. De var en del, så nu var stilen lagt. Der var repræsentanter fra Tyskland, Holland, Italien. Ungarn. Kina, Korea, Danmark m.fl. Jeg forsøgte mig alene med, " Der er et yndigt land"





Vi spiste herefter en god salat - det er spaniolerne faktisk rigtig gode til at tilberede. Efterfølgende blev der serveret noget, der lignede svensk pølseret. Efter middagen var det tid til at komme i soveposerne. 
Skønt der var byfest i byen og orkester lige ude for kirken, faldt jeg hurtigt i søvn. Ikke fordi liggekomforten var særlig god - en tynd fast madras direkte på gulvet giver ikke den store komfort. 
Kl. 6.40 blev lyset tændt og efter morgentoilette, pakning af rygsæk mv. var der kaffe, brød. syltetøj m.v.  samt frugt inden afgang kl ca. 7.15 

Dagens rute, der er meget flad, er ikke noget særligt. En stor del af strækningen følger den eller er i nærheden af motorvej N-120. Vejret var fra morgenen af forholdsvis koldt og der var ikke mange skyer på himmelen. I løbet af dagen kom der flere skyer og en overgang var der optræk til støvregn. Med ca. 3 km's mellemrum passerede man et lille bysamfund på ganske få huse, en kirke og som regel et albergue. Der var ingen liv at spore i byerne, så stort set ingen mennesker. 
I dag overgik man fra Rioja regionen til provinsen Castilla y Leon, hvilket var markeret med store skilte.
Efter ca. 16 km. passerede jeg den første lidt større by med forretninger, barer m.v. Byen hed Belorado. Klokken var nu ca. 11.00 så jeg trængte til et stop og få en kop kaffe mv. 
Min guidebog "Pilgrimsvejen til Santiago de Compostela" foreslog at overnatte i Belorado. Da jeg synes en dagsetape på 16 km. var i underkanten, når man havde gode ben, havde jeg ladet min rygsæk transportere til Alberguet San Roque i byen Villiambistia, 6,7 km. længere fremme. Da jeg nu gik der mellem Belorado og Villambistia besluttede jeg mig for at få fat i rygsækken og så vandre med den til den næste lidt større by, Villafranca Montes de Ora, da der garanteret ikke var meget liv i Villambistia med en kirke, et albergue og ikke andet ud over byens huse på nok 20 stk.  Ca. Kl. 12.30 ankom jeg til alberguet. Alberguet lå ovenover en bar. Der var låst! Var der middagslukket? Det så lidt dødt ud. Problemet var at jeg jo skulle have fat i min rygsæk. Jeg ringede til alberguet, der lød en telefonsvarer, der oplyste en masse, som jeg ikke forstod et ord af. Jeg fandt et andet nummer. Her fik jeg fat i en spansktalende mand, der også sagde en masse som jeg ikke forstod, hvorefter han lagde røret på. Der sad jeg så med alle mine talenter og tænkte, hvad gør Nielsen nu. Pludselig dukkede en mand op - om det var ham jeg tidligere havde talt med vides ikke. Han kunne kun tale spansk, men jeg forstod, at baren og alberguet var lukket. Jeg havde godt bemærket, at der på døren hang en lap fra det transportfirma, der transporterer min rygsæk. På lappen var der skrevet nogle få ord, der ikke sagde mig noget. Jeg forstod på manden at min rygsæk var afleveret på alberguet i den næste by. God oplysning som jeg kunne bruge til noget. Jeg takkede manden efter bedste evne for hans hjælp. 
Byen, hvor rygsækken skulle være, hed Espinosa og lå små 2 km. længere fremme. Da jeg ankom var der ikke nogen hospitalero på alberguet. Der var derimod en henvisning til en bar på modsatte gadehjørne. Jeg blev indskrevet, betalte 5 EUR for en overnatning og indtog alberguet. Alberguet har ialt kun 10 alm. senge, fordelt på 3 rum. I skrivende stund er vi kun 5 eller 6 gæster, så der er basis for nattero. 
Jeg fik mig mit daglige bad, vasket tøj og hængt til tørre udendørs, da solen skinner og det blæser lidt, så alt skulle kunne være tør i løbet af nogle timer.
Wifi er der ikke meget af i byen. Fik oplyst en kode med oplysning om, at der skulle være et trådløst net i nærheden af kirken. Har været ned og prøve. Det virker og jeg fik læst mails og diverse nyheder. Så når bloggen er opdateret, må jeg lige ud på en lille gåtur igen for at oploade bloggen.
Aftensmaden består af "Menu del pelegrino" til EUR 9,00 på baren overfor, som vistnok også ejes sammen med alberguet. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar