onsdag den 14. maj 2014

Dag 23, Astorga til Rabanal del Camino

Onsdag, den 14.5.2014
Albergue  de peregrinos Siervas de Maria, Astorga - Albergue Gaucelmo, Rabanal del Camino, 20 km.

Kl. 06.00 var jeg oppe. Fik lige hilst på den danske pige i øverste køje og fik konstateret at hun hed Anna. Jeg var afsted kl. 6,25. Jeg havde taget min skaljakke på denne morgen, da jeg havde en forventning om at det var lidt koldt, da foregående dags morgen var rimelig kold. Min teori holdt stik, det var meget koldt denne morgen. Jeg vil skyde på, at temperaturen lå tæt på frysepunktet. Efter 4,5 km. dukkede den første lille by op ved navn Murias de Rechivaldo. Byen var ikke stor, men der var da en bar, som holdt åbnet, så her måtte jeg ind og have en kop kaffe og lidt varme. Næste by dukkede op efter små 10 kilometer. Her var jeg igen inde på en bar for at få lidt varme og en Coca Cola. Her mødte jeg ovennævnte Anna og vi fik en kort snak om Caminoen inden jeg var afsted igen.  Byen hed forøvrigt Santa Catalina de Somoza. Pudsigt nok er det ofte sådan, at længden på bynavnet er omvendt proportionalt med byens størrelse. Næste by er El Ganso efter ca. 14 km. Ikke en stor by, men her har lokalbefolkningen virkelig vist snilde i udnyttelsen af, at pilgrimme nok efter 14 km. har brug for mad og drikke. Ikke alle byer har udnyttet den mulighed, der ligger i, at der hvert år vandrer omkring 100.000 forbi og har gjort det i århundreder. 
Nu var solen kommet så højt op på himmelen, så jakken kunne komme i den lille rygsæk jeg medbringer. 



I forhold til tidligere har landskabet nu virkelig ændret sig. Det er blevet bakket og med en masse bevoksning af buske og træer. Samtidig er der rigtig mange gyvelbuske, der næsten er sprunget helt. Disse giver et flok look, når man kikker ud over landskabet og hvor der nu er bjerge med sne på toppen i baggrunden 
Jeg var fremme ved dagens mål, Ranabal del Camino ca. kl. 11.30. Jeg havde egentlig ønsket at bo på  et albergue ved navn "Albergue Gaucelmo"' som drives af det engelske pilgrimsselskab, "Confraternity of Saint James" Det selskab, Jacotrans.com, der dagligt transporterer min rygsæk kan/må ikke levere rygsækken til dette herberg. Jeg havde derfor aftalt et andet i byen. Jeg gik forbi Albergue Gaucelmo, men de åbnede først om en time kl. 12.30. Herefter gik jeg til det herberg, hvortil min rygsæk var fremsendt. Jeg kunne se, at rygsækken var ankommet og da der ikke var trådløs wifi på dette herberg, besluttede jeg mig for at tage rygsækken på nakken og gå til "Gaucelmo" som lå i nærheden. Jeg gik ind og talte med hospitalera, der oplyste, at alberguet kun var for pilgrimme, som selv bærer deres rygsæk. Da jeg fortalte hende om omstændighederne, hvorfor jeg ikke bar rygsæk, var jeg meget velkommen. 

                                        Alberguet til venstre og munkeklostret til højre

                                  Meget stor have/græsplæne til fri afbenyttelse

Herberget drives som nævnt  af et engelsk pilgrimsselskab. Jeg vil tro, at der var en 3-4 ægtepar fra England, som drev stedet. Stedet er anbefalet i den danske pilgrimsguide, hvilket nok skyldes, at du her  føler dig meget velkommen. Meget gæstfri personale og så det forhold at det er engelsktalende personale, bliver det ikke ringere af. Til stedet er der en meget stor have, hvor man kan slikke sol eller finde sig et skyggefuldt sted for at opdatere blog m.v.
Byen Rabanal del Camino har så sent som i 2002 igen fået sit eget kloster - San Salvador de Monte Irago - et benedektinerkloster.

Kl. 17.00 mødtes de der havde lyst til te i gården. Endnu et godt initiativ af de engelske værter. Vi fik talt med hinanden og havde en rigtig hyggelig stund sammen. Selskabet bestod af ca. 4 fra Canada, 3 fra Australien, 1 fra Sydspanien, 3 tyskere og os 2 fra Danmark.



Jeg har planlagt, at aftensmaden skal indtages på restauranten  "El Refugio" lige over for. De er kendt for at servere en exceptionel galicisk grønsagssuppe. 


1 kommentar:

  1. Hej Hans

    Det ser godt ud.

    Håber du har det fantastisk.

    Vi glæder os til at se dig i Hedensted afdeling om et par uger

    Kærlig hilsen
    Hedensted Afdeling

    SvarSlet