mandag den 5. maj 2014

Dag 14, Burgos til Hontanas

Mandag, den 5.5.2014
Albergue "Santiago y Santa Catalina", Burgus - Meson Albergue El Puntido, Hontanas, 31,5 km. 

Allerede kl. 6.00 var stort set alle igang med at pakke rygsæk m.v. Kl. 6.35 var jeg afsted og fulgtes ud af Burgus med en dame fra Sydafrika. De boede udenfor Capetown, hvor hendes mand drev en stor kyllingefarm. Vi gik gennem universitetsparken og var hurtigt ude af byen. 

Det var også koldt denne morgen. Vi så på en bygning temperaturen -2 grader, men i modsætning til i går var det i dag stillevejr. Da der ikke var skyer på himlen steg temperaturen i løbet af dagen til 27 grader. Vi gik næsten en time før vi helt havde forladt Burgos og derefter gik det videre indtil vi kom til Tarjados, efter ca. 9 km. Her fik jeg min morgenmad med juice, kaffe og brød. 


Derefter gik det over Rabe de las Calzados, hvorefter Meseda'en startede. Meseda'en er et højtbeliggende område, lettere bakket, hvor der primært er meget store vidtstrakte kornmarker. Når solen står højt, kan der blive meget varmt her og der er ingen skygge at finde.  Denne højslette skal jeg vandre på de næste ca. 150 km., dvs. 5-8 dage.


Efter 20 km. passerede jeg en mindre by ved navn,  Hornillos de Burgos. I gamle dage (år 1156) lå der her et hospital og et specialhospital for spedalske pilgrimme. Dette er der heldigvis ikke brug for idag. 
Efter en kort frokost i form af en kold cola og en bocadillo gik det videre mod bestemmelsesstedet 
ca . 11,5 ude i det fjerne. Det var nu blevet varmt, så den langærmede bluse røg i minirygsækken for dog senere at komme på igen, for jeg begyndte hurtigt at ligne en fra "the red skins" Jeg bruger normalt ikke solcreme, men har nu fået købt en faktor 50 ( det glæder garanteret konen) 

                                                               Hontanas 

Herberget som jeg nu er blevet installeret på her i Hontanas er et godt albergue. Der er 50 senge. Bar og restaurant nedenunder og mange gode faciliteter. 
Da jeg havde fået tildelt min seng stod jeg og talte på engelsk med en dame indtil jeg fandt ud af, at hun kom fra Thisted. Det var nr. 6 dansker ialt, jeg har mødt på Caminoen. Dejligt at kunne tale dansk, idet samtalen er mere overfladisk på engelsk eller tysk, da der er for mange ord, man ikke kender.
Vi blev enige om sammen at få tøjet vasket i en vaskemaskine. Smart, man afleverer en kurv med vasketøj i receptionen og betaler ialt 7 EUR for vask og tørretumbling. Så er der jo kun uldsokkerne tilbage til håndvask.
Efter et godt og tiltrængt bad med varmt vand (i går var der kun koldt vand) satte jeg mig udenfor og nød det pragtfulde sommervejr med nu 27 grader og høj sol. Udover Aase fra Thisted, var der ved vort bord 3 tyskere, som vi hyggede os sammen med. 



Kl. 19.00 er der aftensmad. På grund af pladsmangel serveres den af 2 omgange, henholdsvis kl. 19,00 og 20.30.




1 kommentar:

  1. Vi fornemmer at du virkelig har fundet en god rytme og nyder det. Dejligt Gerner. KH. Annelise

    SvarSlet