onsdag den 30. april 2014

Dag 9, Navarrete til Azofra

Onsdag, den 30. April 2014
Albergue  la Casa de Peregrino, Navarrete - Alb.  Muncipal de Peregrinos de Azofra, 23,8 km.



Som nævnt i går var der fællesspisning i aftes, idet hospitalero havde kogt noget pasta og dertil lavet en ok salat. Hertil blev der serveret vand og rødvin. Jeg må indrømme at jeg manglede noget kødsovs. Jeg er og bliver aldrig vegetar. Vi var en blandet skare på 12 incl.  hospitalero. Helt usædvanlig var vi 4 danskere, men ellers bestod forsamlingen af forholdsvis ældre personer fra følgende lande: Tyskland (2 pers.), Frankrig, Norge, Canada, Holland, USA, Wales og Irland. Hertil kom hospitalero fra Spanien. Vi havde en hyggelig middag sammen. Kl. 20.00 gik en stor del af forsamlingen til messe i den lokale kirke. Jeg tog desværre ikke med, hvilket jeg fortrød, da jeg kunne forstå på flere, at det havde været en rigtig god oplevelse og hvor en person havde vist de fremmødte pilgrimme kirkens mange guldudsmykninget m.v.  Der kommer helt sikkert en ny mulighed senere på vandringen. 

Kl. 7.30 var jeg afsted ud af byen, Navarrete.  Højt til himlen, skyfri himmel og en let sval brise. Total i orden vejr.
Midt i Rioja´s vinland. Rød frugtbar lerjord, vinstokke på næsten alle ledige steder. Rioja ligger som en stor dal efter Pyranæerne, hvor det jo som bekendt regner ganske meget. Vinstokkene har netop sat de første blade og står som små knortekæppe på rad og række. Der er højt til himlen og alt er ok. I dag skal jeg gå 24 kilometer.  Som man går der på grusvejen kan man føle hvordan landets puls og ens egen er i samme rytme. De folk der bor langs ruten er også i overensstemmelse med pulsen. Her er dejligt. 

Midt som man går der, dukker der en motorvej op. Den ligger der som en stor flænge i landskabet og skærer Caminoen over, så man skal gå lang tid for at komme over. 
Det er en underlig ting sådan at blive revet ud af den tidløse stemning på vejen, for pludseligt at se sig omgivet af susende biler og travlhed, travlhed, travlhed.
Mest af alt mindede det mig om den travlhed man kan observere når man sidder i skoven og betragter den "renden til og fra" en myretue. Masser af myrer i lige rækker, af sted af sted af sted. Og lige som med myrerne kan jeg ikke lade være med at tænke på om de overhovedet ved hvorfor de har så travlt, eller om de bare gør lige som alle de andre 

Den eneste by jeg i dag passerede var Najera efter ca. 16 km.  Her fik jeg en hårdt tiltrængt morgenkaffe, cola og en bocadillo. Det meste af dagens vandring er gået direkte gennem store vinmarker.
Efter Najeda fortsatte jeg de sidste ca 6 km.  til mit bestemmelsessted, Azofra. Da klokken kun var ca. 12.30 da jeg kom hertil og da alberguet først åbner kl. 13,00 slog jeg mig ned på en bar sammen med flere andre pilgrimme for at få lidt frokost, som vi indtog ved et bord på fortovet. Det blev til et stykke godt spansk æggekage og hertil et glas koldt fadøl. Det du'r efter 25 km's vandring !
Under frokosten kom jeg i snak med en praktiserende læge ved navn Mike fra Køln. Vi havde en god snak om mit sygdomsforløb med hensyn til lungen og han kunne ikke forstå, at jeg ikke fik vaccinationer mod lungebetændelse hvert år. Det gjorde hans klienter. Så jeg har lige noget, jeg skal hjem og tale med min læge om. 



I dag har jeg bemærket, at forreste ciffer på tælleværket, der angiver distancen til målet "Santiago de Compostela" var ændret til 5, idet der nu er ca. 575 km. tilbage. Når man starter på en vandring og det endelige mål ligger ca. 750 km. fremme, kan det godt se fuldstændig uoverskuelig ud og virke uopnåelig. Derfor er det godt på Caminoen, som i så mange andre sammenhænge at nedbryde målet på nogle delmål. Jeg ved, at vandrer jeg de daglige etaper på ca. 20-25 km., som flere guidebøger anbefaler, vil man nå målet på de planlagte ca. 33 dage. Det har jeg det rigtig fint med. Dette er overskuelig - ca. 4-5 timers vandring netto og man har således meget god tid til de daglige faste gøremål og tid til at slappe af og hygge sig med andre pilgrimme. Nogle vælger at gå 10-20 km. længere pr dag. Hvad opnår de herved? - at det samlede tidsforbrug bliver mindre, men jeg tror ikke at kvaliteten af vandringen bliver så høj. Som man siger er målet for caminoen den daglige vandring og den oplevelse der ligger heri.

Albergue de Alzofra kan tilbyde et særskilt rum til snorkere. Dette har jeg ikke taget imod, da jeg ikke selv mener, jeg har et problem. Alberguet har 100 senge i dobbelt værelser og jeg syntes lige at tiden måske var inde til, at man kunne bo for sig selv, så jeg bor nu på et lille dobbelt værelse for EUR 15 for en nat.  Alberguet har en dejlig gårdhave med nogle få træer, borde og stole og et bassin med springvand. Her er sidder jeg nu og hygger mig med at opdatere bloggen. Desværre er der ikke gratis wifi her, men så finder jeg nok en restaurant i byen senere, hvor jeg kan oploade.


1 kommentar:

  1. Dejligt at høre at du nu, hvad jeg fornemmer, er kommet ind i en god rytme...spændende læsning og flotte billeder. Tak for det Gerner. KH. Annelise

    SvarSlet