torsdag den 24. april 2014

Dag 3, Zubiri til Pamplona

Torsdag, den 24. april 2014
Albergue Zaldiko, Zubiri – Albergue de Jesus y Maria, Pamplona, 22,0 km.

Efter en god nats søvn vågnede jeg omkring kl. 05.30. Jeg havde aftenen før aftalt med mine 7 rumboer at vi kunne vente til kl. 06.30 med at tænde lyset. Jeg delte værelse med 3 mænd fra Spanien, en ældre mand fra Irland og et hyggeligt ægtepar fra New Zeeland og Magnhild fra Norge. Da klokken var godt 6 var stort set alle igang med morgenproceduren, hvorfor lyset blev tændt.

Kl. 7.15 forlod Magnhild og jeg Alberguet som nogle af de sidste. Vejret var overskyet og lidt fugtigt.
Dagens etape starter i Zubiri over Larrosoana, flere mindre byer og Arre inden vi når destinationen Pamplona.



På grund af forglemmelse fik jeg ikke købt proviant til dagens vandring. Der var ikke muligt at få morgenkaffe på alberguet. Efter 5,5 km. vandring nåede så vi for første gang en pilgrim. Det var den ældre irer. Han havde været inde i Larrasona for at se efter en bar, men han havde fundet nogen som var åbne. Vi besluttede os for at fortsætte. I Zurlain lå der en bar som havde åbnet. Her fik jeg min appelsinjuice, cafe americano og en bocadillo. Jeg iførte mig regntøj, da det var begyndt at regne. Magnhild som jeg på et tidligere tidspunkt havde forladt, var nu dukket op. Jeg hilste af med hende og ønskede hende "buen Camino" Vi ville måske møde hinanden i Pamplona eller senere på turen. 

Efter få kilometer var det holdt op med at regne så regntøjet måtte af igen og bukserne ændres til shorts, da det efterhånden var blevet forholdsvis varmt. Jeg gik og nød mit eget selskab, men stødte med jævne mellemrum på andre pilgrimme - primært spaniolere. 


Ca. halvdelen af dagens rute gik ad små stier. Disse var meget fedtede på grund af regn og man skulle hele tiden træde ved siden af vandpytter og passe på ikke at glide.
Jeg havde egentlig forventet at dagens rute ville være nem, da den stort set fulgte landevejen lidt på afstand. Ruten er ellers kategoriseret som nem, men det gik op og ned og opstigningers er ved at gøre livet af med mig, så jeg flere gange må standse op for at få styr på åndedrættet. Jeg vil sige at mine motorer, lungen og hjertet, har arbejdet på højtryk i går og i dag. Men jeg fornemmer, at det forhold at de arbejder i det røde felt gør, at jeg efterhånden kan klare mere og mere.

Dog møder man også bevis på, at ikke alle klarede den.


Jeg nåede frem til mit bestemmelsessted, Alberguet de Jesus y Maria, kl. 13.30.
Jeg tænkte at hos Jesus og Maria, må der være godt at være. Den kvindelige leder af alberguet også kaldet hospitalera talte kun spansk. Vi klarede det alligevel. Fik et stempel i mit pilgrimspas og tildelt en køje og betalt.



Herefter indtog jeg mit nye hjem til i morgen. 
Fik vasketøjet fra igår hængt op omkring sengen, da det ikke nåede at blive helt tørt. Så stod den på brusebad m.v., tøjvask og afslapning på sengen med oploadning af billeder til ipad'en og læse mails og surfe på nettet. Herefter opdatering af blog og afslapning de næste par timer inden jeg skal ud i storbyen Pamplona for at finde mig noget aftensmad.
I mit køjeafsnit med 4 personer deler jeg område med en af de spaniolere der også var der i aftes. Da han kun kan spansk, har jeg meget lidt kommunikation med ham. Endvidere er der et par unge mennesker, som jeg føst lige har mødt nu - pigen kommer fra Canada. 
Det at være pilgrim er nu noget specielt, men jeg er efterhånden ved at vænne mig til det. Man deler sovesal med nogle mennesker som man kommer ret tæt på al den stund, at man sover lige ved siden af dem. De samme mennesker (og nogle andre) møder man på etapen, og måske ogsaa i herberget næste aften. Der er en stille venlighed op hjælpsomhed

Adios
Jeres udsendte pilgrim hos Jesus og Maria

Ingen kommentarer:

Send en kommentar