mandag den 28. april 2014

Dag 7, Los Arcos - Viana

Mandag, den 28. april 2014
Albergue de la Fuente Casa de Austria, Los Arcos til Albergueria Andres Munoz, Viana, 18,5 km.

En caminovandring gør ofte, at man kommer til at kende sig selv lidt bedre ! Mit problem i går med, at jeg ikke kunne komme på internettet på hverken den ene eller anden måde gjorde, at jeg kommer i rigtig dårlig humør. Jeg kan ikke have problemer, som jeg ikke kan få løst. Dette er ikke noget nyt, men blev blot endnu engang bekræftet. Da jeg i dag kom frem til alberguet her i Vianna og fik internetforbindelse igen steg mit humør og overskud. Nu kører det igen .............  Jeg fik mit blogindlæg fra i går klaret og ser nu her i dagligstuen og skriver m.v. på livet løs.

Efter lidt morgenmad på Alberget i Los Arcos fik jeg taget det af rygsækken, som jeg måske ville få brug for i løbet af dagens vandring. Rygsækken blev forsynet med en adressepose ilagt EUR 7,00 med oplysning om ønsket distination. Jeg valgte destinationen Viana, skønt der kun er 18,5 km. til. Dette skyldes at alternativet er Logrono, hvortil der er 28 km. Jeg valgte den korte løsning, da jeg ej heller havde styr på, om  mine internetproblemer var løst - ellers skulle jeg jo endnu engang forsøge at løse det. Alternativt skulle blogindlægget skives på min iphone, hvilket samtidig betød, at jeg ikke kunne oploade kort og billeder fra mit kamera. Men det blev heldigvis løst jvf min indledning. 

En anden grund til at jeg valgte den korte løsning var, at første halvdel af etapen kunne være hård pga det hele tiden går opad og nedad. Ialt 669 højdemeter ( dvs meter man ialt går opad)


Los Arcos markerer på en måde grænsen mellem to landskabsskift. Vi forlader Nivarra og bevæger os ind i vindistriktet Rioja. Den eneste by med forretninger vi passerede i dag var Torres del Rio. Byen har en meget speciel kirke, Santo Sepulcro. Den er noget helt særligt på pilgrimsvejen, opført efter samme skabelon som kirken i Jerusalem. Kirken er bygget af Tempelridderordenen.
Efter Torres del Rio var der en lang strækning på ca. 10 km., som for mange anses for anstrengende, fordi det konstant går opad og nedad. Jeg nød vandringen, skønt jeg i perioder måtte gøre mange holdt, for at få luften og samle kræfter. Som jeg tidligere har skrevet nyder jeg de flotte landskaber jeg i dag har vandret i. Landskabet, der er kendetegnet ved stærke grønne farver, masser af vinstokke, der er begyndt at sætte blade samt det lange udsyn til bjerge og byer i horisonten. 




Jeg  nåede til Viana allerede ca. kl. 12.15. Herberget var netop åbnet. Fik et stempel i pilgrimspasset og betalt EUR 6 for en seng. 

De eneste der var på herberget var en flok flinke unge fra Korea. Det blev lige til et fælles billede i dagligstuen. 



Min rygsæk var desværre ikke ankommet endnu, så jeg lagde mig på sengen og hvilede mig lidt.  Senere dukkede Magnhild op sammen med Gitte fra fra Taarbæk, de havde fulgtes ad de sidste par dage. Gitte er nu efter snart en uge den eneste dansker jeg har mødt på caminoen.. Ved 14.00 tiden dukkede min rygsæk op og så var det tid til dagens obligatoriske bad m.v.

Inden aftensmaden blev der lige tid til at kikke lidt på byen, Viana, der har et citadel, der begrænses af storslåede huse. Flot rådhus og storslået kirke, Santa Maria, der begge er bygget i gotisk stil. Vi må sande, at katolske kirker ikke er gået på kompromis i pompøsitet og storslåede altertavler m.v.

              Santa Maria kirken i Viana.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar