onsdag den 23. april 2014

Dag 0 og 1

Mandag/tirsdag den 21./22. april 2014
København - Pamplona - Roncesvalles

Jeg blev afleveret i Kastrup lufthavn af konen, søn og svigerdatter ( de ville nok være sikker på at jeg kom godt afsted. Flyet fra det spanske flyselskab Iberia lettede planmæssigt kl. 15.40. Flyvevejret var perfekt, skønt der kom flere skyer på vej mod Madrid.



Flot vejr specielt over skyerne
                                
Efter ca. 3 timers ophold i Madrid lufthavn gik turen videre  med fly til Pamplona i nordøst Spanien.
Tog en taxa fra lufthavnen til hotellet hvor jeg ankom ved midnatstid. 
Pamplona er hovedstad i hertugdømmet Navarra
Efter en god nats søvn fik jeg noget morgenmad. Herefter var det min plan at finde busstationen og få købt billetter til bussen til Roncesvalles på den spanske side af Pyranæerne. Resten af dagen havde jeg til fri disposition. Jeg forlod Hotel Pamplona Plaza kl. 10.30 og fandt hurtigt busstationen og den skranke, hvor jeg skulle købe billetten. Da det blev min tur fik jeg et problem idet den midaldrende mand kun forstod spansk, og med mine 25 gloser kom jeg ikke langt. Han henviste mig til informationen. Heldigvis kom en dame i køen mig til undsætning. Jeg fik min billet EUR 6,00 og afgang kl. 18.00. Efter damen var blevet ekspederet opsøgte hun mig. Det viste sig at hun var fra Columbia og brugte meget af sin tid på slægtsforskning. Hun ville vandre på Caminoen 3-4 dage til Logrono, hvor hun skulle bruge tid på slægtsforskning. I næste måned gik turen til England, Irland og Danmark. Efter en god snak forlod vi hinanden og jeg bevægede mig ud i Pamplona for at se på byen. Byen er af mange kendt for tyreløbene i gaderne. Jeg gik forbi en stor arena i flere etager der blev brugt til tyrefægtning, men der var ikke adgang. Endvidere kikkede jeg på Citadellet der er et stort fæstningsværk, der blev grundlagt af Pompejus 75 år f.Kr. 

Den gamle bydel har mange hyggelige snævre gader med forretningsliv. 



Købte mig lidt til frokost som jeg, med baggrund i pragtfuld solskinsvejr nød i en park. Efterfølgende skrev jeg lidt på bloggen..



Gik herefter tilbage til busstationen, der er flot og forholdsvis ny. Den er bygget under jorden. Der var nu kommet en del pilgrimme til med deres rygsække. Jeg fandt ud af, at de der skulle starte fra den franske rutes normale startsted i Sankt Jean Pied de Port skulle med bus dertil kl. 17.30. En jævnaldrende herre forsøgte at opnå kontakt med pilgrimmene på engelsk uden den store succes, men vi faldt i snak med hinanden. 


Manden hed Walter Qualls og kom fra South Carolina. Han var efter 30 år stoppet med at arbejde i slutningen af sidste år. Havde hidtil været ansat hos Michelin med dækproduktion.

Kl. 18.00 afgik en fyldt bus med ca 40 personer mod Roncelvalles, hvor vi ankom kl. 19.10. Roncelvalles har tidligere været et meget stort kloster beliggende midt i Pyranæerne. I forbindelse med modtagelsen blev jeg kontaktet af en norsk pige, idet vi tilsyneladende var de eneste der ikke forstod spansk. Vi fik begge anvist en køje i en afdeling hvor der var plads til ca. 200 pilgrimme. Afdelingen var total nyrenoveret, hvorfor jeg blev positiv overrasket, idet jeg havde forventet en hel anden standard. Jeg blev logeret i en 4 personers sektion med 2 flotte køjesenge. I sektioner boede vistnok en spanioler, en kroat og ovennævte norske pige og mig selv.

Der er tradition for at stort set alle pilgrimme deltager i en messe i kirken, der er en del af klosteret.


Messen startede kl. 20.00  og der deltog 4 præster. Skønt det var begrænset,  hvad jeg fik ud af det der blev sagt, var det alligevel en meget god og højtidelig messe. Messen sluttede med at alle lande hvorfra der var pilgrimme på denne aften, blev læst op. Jeg vil tro at der var ca. 20 lande repræsenteret fra stort set hele jordkloden. Afslutningsvis modtog vi alle ønsket om en god Camino "Buen Camino".

Herefter var det tid til lidt aftensmad. Vi spiste i en restaurant på klosteret. 
Den føromtalte pige fra Norge og jeg fandt sammen, da vi i det mindste da kunne tale sammen. 


Magnhild som hun hedder er sygeplejerske på Stavanger Uninversitets hospital. Hun havde i 70-erne været på Den rejsende Højskole (Tvind) i Juelsminde. Vi spiste en såkaldt pilgrimsmenu, der er en 3 retters ment incl. vin. Menuen bestod af noget suppe, en stor kyllingelår med diverse tilbehør og en kage til dessert, hertil udmærkede vine ad libitum. Pris 9 EUR.
Herefter var det tilbage og i soveposen inden lyset blev slukket kl. 22 præcis.
                               


Ingen kommentarer:

Send en kommentar