tirsdag den 29. april 2014

Dag 8, Viana til Navarrete

Tirsdag, den 29. april 2014
Albergueria Andres Munoz, Viana - Albergue la Casa de Peregrino, Navarrete, 22,5 km.

Efter en god nats søvn forlod jeg alberguet kl. 07.30. Tænkte, at jeg nok fandt en bar for noget morgenkaffe m.v., inden jeg kom ud af byen., men det gjorde jeg ikke, så det måtte vente til Logrono efter ca. 10 km.

Pilgrimsvejen fra Viena mod Logrono, er bestemt ikke en af de mest spændende på vandringen mod Santiago. Logrono er en forholdsvis stor by med masser af biler og forretninger. Disse storbyer passer ikke helt til min opfattelse af caminoen, der er mere kendetegnet ved ro og mulighed for fordybelse, tænke store tanker.  Logrono er en flot by, med masser af grønne velholdte parker. Ud af byen gik pilgrimsruten  ad en ca 7 km lang alle med træer og bænke. Senere skar ruten sig igennem vin- og kornmarker. Her er man overladt til sig selv sammen med bønderne ude på markerne. Ruten i dag har været meget flad og bestået af gode bredde veje/stier. Samtidig har vejret været rigtig fint i dag med en del sol, men ikke for varmt. 



På min tur faldt jeg også over en snegl på vejen i Spanien - betyder det regn ???



Endvidere så jeg en stork med unge på toppen af en mast. Et sådant syn er efterhånden meget sjældent i Danmark.



Nogen har spurgt hvordan man finder vej på Caminoen. Den franske rute, som jeg går af, er meget godt markeret med skilte og pile, så det giver normalt ingen problemer. Gennem Logrono i dag var der dog flere gange at man kunne være i tvivl om, i hvilken retning man skulle gå. 

Det officielle tegn for Caminoen er en muslingeskal på blå baggrund. Den har jeg åbenbart p.t. Ikke et billede af. I Pamplona havde byen nedstøbt metal caminosymbol i fortove, fodgængerovergang m.v.


 

De gule pile kan være malet på vejen, træer, huse, bagsiden af vejtavler og hvor man ellers kan male en pil.

Det er nu en uge siden, at vi forlod klosteret i Roncesvalles. Spredningen blandt pilgrimmene er nu stor, nogle tager længere dagsetaper, nogle går langsomt og igen nogle går hurtigere end gennemsnittet, for mit vedkommende hører jeg nok til den sidstnævnte gruppe på plan vej. Derfor har jeg idag på næsten hele strækningen gået i mit eget selskab og i længere perioder ikke kunne se andre pilgrimme. Det har jeg det rigtig fint med for øjeblikket. Jeg får mit sociale behov dækket om aftenen. 

Jeg var således fremme ved Albergue la Casa de Peregrino kl 12.45. Dette er et lille herberg med plads til ca. 20 pilgrimme. Jeg nyder, at være på de mindre alberguer, hvor der er mere ro og hygge.
Fint herberg og i dag en seng uden at være en køjeseng. Hospitalero laver aftensmad til dem der har meldt sig til, så vidt jeg har erfaret er vi mere end 12 der skal have pasta med pesto og salat hertil vand og vin. Der er ingen fast pris for maden, man betaler efter evne eller hvad man nu synes - kaldes donation.

I aftes mødte jeg 2 yderligere danskere eller rettere fynboer fra Fyn. Magnhild fra Norge og hendes følgesvend Gitte fra Taarbæk er senere dukket op her på herberget i løbet af eftermiddagen. For et øjeblik siden dukkede yderligere et par piger op - den ene en enkefrue fra Fjellerup, der har mistet både mand og søn i den senere tid. Hun ville bruge Caminoen til reflektion. Den anden pige var Margit fra Ærø, som jeg havde haft kontakt med inden min afrejse, idet hun ønskede en rejseledsager.

Nu vil jeg slutte for i dag og gå ud og nyde det rigtig gode solskinsvejr vi har haft i dag. Så er der middag kl. 19.00 og måske en messe i kirken kl. 20.00. Det er den første albergue der har tv så hospitalero har gjort os opmærksom på, at Bayern München skal spille mod Real Madrid i aften, så den kamp vil jeg også glæde mig til. 









Ingen kommentarer:

Send en kommentar