torsdag den 24. april 2014

Dag 4, Pamplona til Puente la Reina

Fredag, den 25. April 2014
Albergue de Jesus y Maria, Pamplona – Albergue de peregrinos Jakue, Puente la Reina      

For at starte med dagen i går, mødte jeg ham ireren på en burgerbar, hvor vi spiste sammen. Jeg havde ikke tidligere snakket med ham på 2-mands hånd, så jeg fandt ud af, at han slet ikke var fra Irland, men i stedet kom fra Quebec i Canada. Han havde tidligere undervist i naturvidenskab på et universitet i Quebec, men brugte nu tiden på rejser, herunder Caminoen, skønt han fylder 74 år i weekenden. Vi havde en hyggelig middag sammen 
Da jeg gik tilbage til alberguet var jeg meget overrasket over så mange spanioler, der var på gaden. Det lignede en større ferieby en sommerdag.
På vej hjem købte jeg lidt nødder, baner og yougurt, så jeg ikke løb ind i samme problemer som i går.

Albergue Jesus y Maria er et stort alberge med plads til ca. 114 personer. Ca kl. 6,00 var alle stort set i gang med at pakke. Jeg stod også op og forlod alberguet ca. kl. 07.00. Det gik nu gennem Pamplonas gader, som nu var mennesketomme. I udkanten af byen faldt jeg over en cafeteria som havde åbent. Mange lokale kikkede ind og fik sig en hurtig kop kaffe. Jeg tog den samme beslutning - en kop meget sort kaffe og hertil en crossant. Næste by, der idag næsten er vokset sammen med Pamplona var Cizur Menor. Byen er vokset op omkring pilgrimshospitalet, som idag dog er nedlagt.

På dagens rute skulle bjergtoppen Alto del Perdon forceres inden det herefter gik nedad til Puente la Reina.


Stigning op til Alto del Perdon på ca. 350 meter var ved at gøre det af med mig. Jeg måtte i perioder, holde pause for hver 50 meter, for at få luften og balance i åndedrættet.
Turen op var rigtig flot, skøn solen ikke var rigtig igennem. Der var en storslået udsigt til det fjerne og ind over Pamplona by.



Mit delmål for dagen var at nå toppen, da det herefter gik ned hele vejen til Puente la Reina.

Udsigten fra Alto del Perdon var på den ene side over mod hele Pamplona og den anden side mod Puente la Reina. Et storslået syn. Alle var glade – som om det var en milepæl. På Alto del Perdon er der et – monumento perigrino – som er statuer udført i jern. Alle skulle have er billede hvor de var på – også jeg.




Havde opturen været hård for så vidt angår åndedrættet, var det ikke åndedrættet der var problemer med på nedturen, men i stedet en  forholdsvis stejl nedtur, hvor man gik på store og små sten, hvilket er meget belastende for benene.
Jeg gjorde holdt på et herberg i Uterga, der havde åbent og hvor man kunne købe lidt mad og drikkevarer.  Herefter var der ca. 8 km. tilbage til Puente la Reina. Denne del af turen gik langs kornmarker og krat med bl. andet meget nyudsprunget gyvel.  Først for i Puente la Reina ligger det ene af de 3 alberguer, som findes i byen. Denne albergue, " Albergue de peregrinos Jakue, havde jeg aftalt med Jacque, at vi kunne bo på, da den har fået meget positive omtaler i nogle guides.
Jeg var fremme kl. 13.30 og ved indskrivningen kunne se at  Jacques, som den eneste allerede var ankommet. Alberguet har plads til 70, hvortil kommer en del dobbeltværelser. Jeg fik mig en seng i samme afsnit som Jacques og i skrivende stund er vi kun os to i dette afsnit.
Alberget har alt,  stort flot køkken med vaskemaskiner og tørretumbler. Dagligstuer med bløde møbler samt bar og restaurant. Jeg har bestilt en buffet til i aften incl. drikkevarer for EUR 13,00, da jeg i dag er meget træt og ikke har overskud til at gå ud i byen for at spise. 
Inden jeg gik i gang med de faste gøremål, bad, tøjvask m.v. Blev det lige til 5 minutter på den lille viser i sengen, inden jeg gik ud foran ved receptionen og nød en fadøl i solen.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar